In 1948 introduceerde Spar als eerste in Nederland spaarzegels waarmee vaste klanten konden sparen voor een dagje uit. De wereld ziet er inmiddels anders uit en de spaarzegels hebben plaatsgemaakt voor geavanceerde loyaliteitsprogramma’s en gepersonaliseerde kortingen. Op welke manieren kunt u de klantenkaart inzetten? Lees dit blog en ontdek de mogelijkheden.

In 1948 introduceerde Spar als eerste in Nederland spaarzegels waarmee vaste klanten konden sparen voor een dagje uit. De wereld ziet er inmiddels anders uit en de spaarzegels hebben plaatsgemaakt voor geavanceerde loyaliteitsprogramma’s en gepersonaliseerde kortingen. Op welke manieren kunt u de klantenkaart inzetten? Lees dit blog en ontdek de mogelijkheden.

 

Een fysieke of digitale klantenkaart?

Wat is de beste keuze, een plastic pasje of een app? Met een pasje in de portemonnee heeft de klant iets tastbaars en is hij zichtbaar lid van de ‘club’. De app heeft een ander voordeel: er is meer communicatie mogelijk. Zo houdt de Hunkemöller hun leden via de app op de hoogte van fashion nieuws, trends en nieuwe collecties. Ons advies? De digitale en fysieke klantenkaart kunnen prima naast elkaar bestaan, zodat uw klant kan kiezen. Bij HEMA kiest maar liefst tweederde van de leden voor de fysieke klantenpas!

 

Loyaliteitsprogramma zonder pas of app

In een loyaliteitsprogramma worden klanten beloond voor hun loyaliteit. Hoe meer u koopt, hoe meer korting. Ook zonder app of klantenpas kunt u een loyaliteitsprogramma aanbieden. Bijvoorbeeld door een persoonlijk account aan de betaalpas te koppelen. De klant profiteert op een laagdrempelige manier van acties. Maar let op! De betrokkenheid is wellicht lager, omdat er geen fysiek of digitaal ‘bewijs’ is van het lidmaatschap.

 

Data verzamelen en segmenteren

Het grootste verschil tussen de zegeltjes van vroeger en de klantenkaart van nu? Alles draait om data! Met een klantenkaart verzamelt u enorm waardevolle gegevens over uw klanten en hun aankoopbedrag. Leg dit vast in een CRM-systeem en u heeft de mogelijkheid te analyseren en segmenteren. Zo weet u precies welk type klant wat koopt en wanneer. Gebruik deze informatie om uw winkel zo in te richten dat alle klanttypen precies kunnen vinden wat zij zoeken.

 

Spaarprogramma: korting & cadeautjes

Uit onderzoek van PanelWizard blijkt dat 94% van de Nederlands wel eens meedoet aan een spaarprogramma. Vaste klanten sparen zo voor leuke kortingen of een shoptegoed. Gaat u een spaarprogramma opzetten? Tip: voeg er leuke extraatjes aan toe waar uw klanten blij van worden. Leuke voorbeelden zijn als eerste naar binnen tijdens de Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf of een gratis kopje koffie bij IKEA. Wat denkt u van een klein cadeautje wanneer uw klant jarig is?

 

Personaliseren met een klantenkaart

Albert Heijn is een aantal jaar geleden overgestapt op de persoonlijke bonuskaart. Het grote verschil met de oude bonuskaart? De pas is gekoppeld aan persoonlijke gegevens en houdt bij wat u koopt. Op deze manier weet Albert Heijn precies waarmee ze hun klanten blij kunnen maken. Aan het einde van de week ontvangen zij gepersonaliseerde aanbiedingen in hun mailbox, volledig gebaseerd op het aankoopbedrag. Zo zijn uw aanbiedingen altijd interessant voor uw klant!

 

Een kijkje in de toekomst van de klantenkaart

U staat rond het middaguur te tanken langs de snelweg, wanneer u een mailtje krijgt van Subway. Het is lunchtijd! Koop binnen een uur een broodje bij de Subway 300 meter verderop en ontvang 1 euro korting. In de toekomst kijkt niemand hier meer van op. Hoe het werkt? Beacons detecteren uw locatie en bedrijven maken daar een campagne op. Volledig gebonden aan de locatie en het tijdstip, gepersonaliseerd en dus súper relevant.

 

Een klantenkaart inzetten voor uw bedrijf?

Houdt ons blog in de gaten. Of neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Er is altijd een klantenkaart die bij u past, dus laat u verrassen door de mogelijkheden! Als marktleider op het gebied van klantenkaarten denken wij graag met u mee.